
Jonathan Holmes -  19-2-22 

Recording starts at 11:00 

Introduction 

Sue Noske:  Good morning, everyone. Thanks for joining us today. My name is Sue Noske from the 
Blue Mountains ABC Friends group. We do begin today by acknowledging the traditional owners of 
the land on which we are hosting our webinar today, the Dharrug and Gundungurra, people and 
paying our respects to elders past, present and emerging. 

Now a very big welcome to our special guest today, at last, it’s been a long time coming! And it’s 
Jonathan Holmes, chair of the ABC alumni, Jonathan will tell you a little bit about that shortly, but 
just about Jonathan: 

Bit of history and context. Jonathan began his career with the BBC in 1969, working as a producer on 
programs like 24 Hours, Nationwide and Panorama. In 1982 he was invited to Australia to become 
Executive Producer of ABC’s 4 Corners and since then he has served as Executive Producer of ABC’s 4 
corners and since then he has served as head of ABC documentaries, Executive Producer of Foreign 
Correspondent and the 7.30 report and for many years as an on-camera reporter for 4 Corners and 
Foreign Correspondent reporting from more than 40 countries as well as two years as an ABC 
correspondent in Washington. He’s perhaps best known for his five years as presenter of Media 
Watch. Jonathan’s work has been recognised by awards including the Logie, several Walkley 
nominations, top prize at the Banff World Television Festival, Hoddle Street documentary that was, 
and a special award from the United Nations Association of Australia for 25 years of distinguished 
journalism. He continues to write on media affairs and is the author of On Aunty, written in 2019. So, 
over to you Jonathan. 

Presentation – Jonathan Holmes 

Thank you, Sue, and I’m speaking to you, unfortunately in the sense that I wish I could be with you in 
the Blue Mountains, from Gadigal country, as you can see every night on the ABC news, and I also 
pay my respects to their elders past and present. ABC Alumni, you can see it there in the poster 
[behind] which doesn’t have the ABC logo (and Friends are going to have a little bit of strife over 
that, during the election because the ABC have been pressured by people in the Liberal Party to 
ensure that no other organisation, including ABC Friends, is allowed to use the ABC logo, since the 
Liberal Party and all other political parties are not allowed to use it. But that’s another issue.) 
Anyway, ABC Alumni is a collection, basically, of two or three hundred former ABC staff members 
who feel we still have something to contribute in terms of trying to lobby for a strong and well-
funded public broadcaster.  

One of our more prominent members, in fact, probably the most prominent member, is Kerry 
O’Brien. I worked with Kerry for a couple of years as Executive Producer of The 7.30 Report (as it 
then was) when Kerry was presenting the program.  Kerry is speaking this year quite a lot at forums 
convened by Cathy McGowan and the ‘Voices Of’ Independent Candidates movement. Kerry, of 
course, started his career in the ABC in the early 1970s, so it’s significant that at these forums he 
says, and I’m quoting, “At no point in my lifetime has the ABC been more important than it is today. 
The time has come for people who say they love the ABC, who say they rely on the ABC, to stand up 
and be counted. Our vote is one of the most precious things we have and so is the ABC.”  

Why is Kerry saying that at no point in [his life] has the ABC been more important? I’m going to try 
and explain that today. I’ll be speaking for around 30-35 minutes and there’ll be plenty of time after 



that to ask questions of any kind, it doesn’t have to be related to what I’ve been talking about. And 
you can do that by clicking on the Q& A button that should be at the bottom of your screens and 
writing your question in there and Sue will be able to read that and put the questions to me 
afterwards. Or in fact you can use the other thing, I think it’s called Chat.  

Anyway, I want you to turn your minds back to January 6, 2021, and those frightening scenes on 
Capitol Hill in Washington. Ugly, frightening scenes in the building that houses the legislature of the 
oldest, true democracy on the planet. What fuelled those people?  

We’ve all seen the analysis of what drives a Trump supporter, ah, the stagnant pay of the working 
class of America for thirty or forty years, the off-shoring of jobs, the feeling that Democrats these 
days only care about identity politics – black people, Hispanic people – and not about white working-
class people, and so on. But as much or more than all of that, those rioters, and I think one can call 
them that, were there because of a massive disinformation campaign.  

Trump himself, of course, started it and fuelled it. But it was amped up by social media: by troll 
factories in Russia and elsewhere and by the whole network of right-wing disinformation organs like 
Breitbart News in the United States itself. And especially, as Sarah Ferguson made clear in her 4 
Corners show last year, by Fox News.  

As a result of all these influences, something like two-thirds of Republican voters still now, today, 
believe that Joe Biden’s election was illegitimate, the result of electoral fraud, despite the fact there 
was absolutely no evidence whatsoever of any such thing. And those people on the Capitol – January 
6th – certainly did believe that.  

But I disagreed with Sarah’s program in one important way: she based the program largely on 
former Fox luminaries like Gretchen Carlson and Chris Stirewalt who agreed to take part in the 
program. They left Fox News around the time that its dark eminence, the sinister Roger Ailes, was 
forced to leave because of multiple sexual harassment suits. But Sarah allowed her star interviewees 
to claim that while Ailes was in charge Fox News had been a legitimate news organisation - it was 
only after he left and Rupert himself took over, briefly, as the boss of Fox, that it sold its soul to 
Donald Trump and became a propaganda machine. Well, I’m sorry, Sarah, but I profoundly disagree.  

Before Roger Ailes was recruited by Rupert Murdoch to head up his new cable news network in the 
1990s, Ailes had been a Republican party election guru, specialising in television advertising, 
negative attack advertising for a couple of decades. Murdoch saw an opportunity to do with Fox 
News what he’d successfully done with The Sun in the UK back in the 1970s: to create a right-wing 
working-class audience that nobody else even knew was there - although in the US radio shock-jocks 
such as Rush Limbaugh had already discovered it.  

It was Ailes and Fox News, more than any other single phenomenon, that created the deep split in 
the Republican party, and the gradual right-wing populist take-over that culminated in Donald 
Trump. But for decades before that Fox took the dark conspiracy theories of the Web, well at least a 
decade I should say, it took the conspiracy theories that bubbled up on the Web and legitimized 
them as if they were real news. And there are plenty of examples of that long before Donald Trump 
rolled up. Roger Ailes allowed Fox to become the magnifier and the mouthpiece for many of these 
conspiracy theories, you know, even going to allegations that Hilary Clinton had masterminded the 
murder of an aid and those sorts of things.  

Ailes did something else too. Fox’s mottos “We report. You decide” and “Fair and balanced” were, of 
course, pretty cynical. But to create its own news bubble, Fox deliberately set out in the late 1990s 



and ever since to discredit the mainstream American media – newspapers and television – and 
especially its rivals CNN and the two most, as it were, reputable newspapers in world almost, the 
New York Times and the Washington Post. They were hopelessly biased to the Left, said Fox 
presenters, purveyors of fake news, champions of East and West Coast elites, of political 
correctness, of the ‘woke’ culture. And it worked. Americans now are so deeply divided that they 
really cannot talk to each other any more.  

The New York Times and the Washington Post which are among the world’s great newspapers with a 
solid commitment to truth-telling, are regarded by half the population as purveyors of fake news. Or 
even, in Donald Trump’s words, ‘enemies of the people.’ And CNN, which has stuck more or less to 
its old-fashioned idea that news should be politically impartial, rates far less well than Fox News and 
its left-wing equivalent MSNBC both of which deliberately cultivate and play to the extremes of their 
parties.  

And US politics, of course, is divided in a way that it never was, partly as a consequence of the 
creation of this right-wing element in the Republican party. Republican members of Congress, even 
the most moderate ones, dare not seek compromise with the other side because if they do, they will 
be challenged in the Primaries by Trumpist or further right candidates, and they will probably lose. 
And remember the House of Representatives in the United States has an election, and therefore its 
members can face primaries challenge, every two years.  

Now we’re seeing the same tactics being adopted here in Australia. The Murdoch newspapers, of 
course, are far more powerful here than in the United States. Whereas there Rupert Murdoch owns 
the New York Post and the Wall Street Journal, which admittedly is a very influential newspaper, but 
his real political power comes from Fox News on television. In this country, as we all know, 
something like 65-70% of newspaper readership, although that is declining dramatically, read News 
Corp Australia newspapers. In Queensland, for example, they virtually have a complete monopoly of 
every paper up and down the state - every substantial newspaper from the Gold Coast to Cairns, as 
well, of course, as the Brisbane Courier Mail and The Australian.  

The Australian used to be rather like the Wall Street Journal, in the sense that it had a right-wing 
editorial page, but its news pages were extremely respectable and respected. More and more it's 
become a vehicle for uncritical support of conservative Australian governments and for espousing 
Rupert Murdoch’s own pet-hates like the Greens and market-based emissions reduction policies and 
so on. And you have to pick your way through The Australian’s stories - they still have some good 
journalists and they still have some breakthrough news stories - but I find you have to be very 
careful what you believe in The Australian these days.  

But the important thing is this – in 2018 News Corporation Australia bought Sky News. People forget 
that Sky News used to be owned by a consortium of Nine, Seven and the British cable channel 
BSkyB, which was managed by News Corp globally, but only 30% owned by it. Sky News Australia, 
from its founding, was a very efficient and effective operation run out of the Macquarie business 
park in Sydney, specializing above all in federal politics because there’s no point in doing State-based 
politics for a national audience. You walk into any Canberra Parliament House Office of either party 
and you would see David Speers spouting away in the corner for Fox News. It was the House channel 
of Parliament House and to some degree it still is. And discussion programs on Sky News in those 
days certainly favoured the right but they had a smattering of former Labor people, they had some 
attempt to look at both sides. Kristina Keneally, for example, partnered Peta Credlin. As soon as 
News Corp Australia took over in late 2018, and in fact for a few months before that, Sky News 
changed. The token left-wing presenters were dumped. Sky News after dark, as we know, became a 



wall-to-wall carpet of right-wing hosts, their views indistinguishable from each other and many of 
them like Chris Kenny and Peta Credlin had a gig at The Australian as well. 

Now in my view, Lachlan Murdoch, a man who’s not talked about nearly enough, has been crucial to 
this. He runs Fox in the United States. He is the Executive Chairman and CEO of Fox. And he’s 
theoretically just a non-executive Chairman of News Corporation; his father, Rupert, is the Executive 
Chairman and the CEO is Robert Thompson who is based in New York. But ever since Lachlan 
became the Head of News Corp Australia, or in those days News Limited, in the late 1990s, Australia 
has been regarded as his patch within News Corp. And I believe he is still the most influential voice in 
the broad strategy of how News Corp Australia is run. Lachlan, for example, promoted Paul ‘Boris’ 
Whittaker first to the Editor-in-Chief of The Australian, and then to Sky News – the CEO of Sky News, 
Whittaker is said to be as close to Lachlan as Chris Mitchell, the former Editor-in-Chief of The 
Australian was to his father, Rupert.  

And Lachlan is said to be more right-wing than his father. Chris Mitchell’s autobiography has a much-
quoted passage to describe the meeting between, at one of those big conferences that News Corp 
held in the United States with all its editors around the world and they would all convene at this 
place, I think it was in Aspen, or it might have been somewhere else on the west coast of the United 
States, and James, who at that time was very powerful within News Corp especially in the UK, invited 
Al Gore to come and – this is like, 2005 or 6 – to talk about his new doco on climate change. After 
Gore had done his thing Andrew Bolt, who was there, got stuck into Gore, questioning all his 
statistics, pouring scorn on what he did, and Mitchell describes in this book Lachlan Murdoch sitting 
in the audience grinning all over his face obviously absolutely loving it. [Shrugs] just a little story…but 
we actually know very little about Lachlan, very little about what he believes and so on.  

However, it’s not all that important who’s driving it, what’s important is that Sky News is using the 
same tactics in Australia as Fox News is in the United States: support one side of politics and vilify 
the other. Persuade the public that the rest of the media is not to be trusted and in Australia 
overwhelmingly, that means the ABC. 

Public broadcasting in America, of course, is a minority business: the national public radio and PBS 
have got very tiny audiences and very little government funding. But Murdoch has always hated 
public broadcasters. His father, Sir Keith, was a bitter opponent of the ABC back in the 1930s – 
especially of ABC News which challenged his own radio audiences. In the UK, Rupert and his son 
James brutally attacked the BBC for decades and indeed the Murdoch press in Britain have been 
encouraging the Conservative government to withdraw the licence fee from the BBC. And here in 
Australia the Murdoch press have always encouraged the view that the ABC is infested with mad 
Trotskyites and inner-city sandal wearers.  

Australia, as Kevin Rudd keeps telling us, is the most concentrated media market in the world. There 
are only really four major suppliers of news left, ‘mainstream’, as it were. Of course, we’ve got 
others like The Guardian and so on, but basically it’s News Corp, it’s Nine TV and newspapers, it’s 
Kerry Stokes’ Seven, which is dominant in Western Australia because he owns most of the 
newspapers there, and the ABC. And for Sky News the ABC is Public Enemy Number One. Sky News is 
now free-to-air in some parts of regional Australia thanks to deals with WIN-TV owned by another 
overseas billionaire, Bruce Gordon, and Southern Cross Austereo. Not huge audiences, but Sky News 
Australia is immensely successful online: little snippets of right-wing propaganda on YouTube and 
Facebook have a huge following in the US but here as well. Encouraging the use of Ivermectin as a 
cure for COVID, supporting vaccine mandate opposers, and wall-to-wall every night of the week its 



hosts and guests pour scorn on the ABC. Hard to exaggerate how concentrated that attack is, every 
night.  

And it’s having an effect. The ABC is still the most trusted news organisation in Australia by far, but 
the percentage of those who strongly disagree with the view that the ABC is fair and impartial or 
trustworthy is growing. I haven’t checked the figures about what it was like in the 90s recently, but 
my memory is that if you looked at the figures in the late 90s about 5% would say they had no trust 
at all in the ABC and that figure’s gone up to nearer to 10%. You look at those massive 
demonstrations in Canberra just a week or so ago. You know, a lot of people, a lot of Australian flags. 
And that’s where you’ll find all those people who just don’t trust the ABC. And many of them will tell 
you that they do trust Sky News.  

Now this deliberate attempt to divide the country into silos, which worked so well in the United 
States, was a money-making tactic for Rupert. He made a fortune in the United States from Fox 
News. With Lachlan it seems to me it’s more of an ideological battle than it was with his father. That 
really doesn’t matter because what matters is the effect. Because among those 10% or among the 
20-30% who don’t have much trust in the ABC, are the people who go along to Liberal Party and 
National Party branch meetings, who urge their MPs to sell off the ABC, who every five years or so 
vote for Pauline Hanson’s One Nation, or who are now being lured to vote for Clive Palmer’s United 
Australia Party. All of them regard the ABC as a theft of their money to fund an ideological enemy. 

News Corp Australia also lends its stars to the IPA, the Institute of Public Affairs, and its attacks on 
the ABC. The Menzies Research Centre, the Liberal Party think-tank, is headed by Nick Cater – he’s a 
former editor of The Weekend Australian – and like Chris Kenny and Gerard Henderson he’s been 
trotting out anti-ABC tirades for decades – almost obsessively. The Menzies Research Centre’s dodgy 
research about the ABC made use of a super-dodgy polling company which I won’t name but it’s very 
small and the polls are, or the use to which they’re put, are extremely weird. They are used by the 
IPA in its latest five-part podcasti against the ABC.  

Others on that podcast include Chris Mitchell, the former Editor-in-Chief of The Australian, Rowan 
Dean the extreme climate-denier and editor of The Australian Spectator, Chris Kenny of course, and 
the familiar ABC haters with Tony Abbott - Craig Kelly, George Christensen, James Bragg, Mark 
Latham, Matt Canavan and Alex Antic. One’s almost tempted to use Mark Latham’s disgusting 
phrase ‘a conga-line of suckholes’.  

You may think only a tiny number listen and you’re right. 12,000 listened to the IPA podcast – 
slightly less than saw my four-minute video that I made attacking itii. But again, these podcasts give 
the ABC haters a sense of legitimacy. “If a respectable-sounding think-tank like the IPA thinks the 
ABC is a waste of money, I can too.” 

And the IPA’s influential among top Liberals, not just Tony Abbott – Mitch Fifield for example, former 
Communications Minister, was a member. It must have been awkward for him when, at the Liberal 
Party’s Federal Council in 2018, the delegates voted overwhelmingly for a motion calling for the ABC 
to be privatised, exactly as the IPA had been urging for thirty years. Fifield was the one who had to 
tell the Conference that that was not Government policy, and that the Liberal Party doesn’t make 
Coalition Government policy. But the fact remains that privatisation of the ABC is still Liberal Party 
policy and that not a single speech was made at that conference in opposition to the motion.  

And while this is going on, of course, the crisis in the business models of commercial media 
continues – I’m sure you’re all aware of what that’s about – migration of classified ads to online 
sites, the fact that Facebook and Google are able to target advertising much more accurately than 



advertising in newspapers…and so on. As a result, we have the closure of local newspapers. News 
Corp actually bought a bunch of them and then closed them two years later, all across Australia. And 
almost news deserts in some parts of regional Australia. Sky News is an alternative to the local paper 
that used to be there. Of course, it’s not local it's all out of its studios in Sydney.  

The ABC is the other alternative, where it can be reached. And as Friends have pointed out, it’s not 
always the case that you can get a good signal from the ABC everywhere. But the ABC websites do 
do local stuff and are doing it more and more. So, the ABC has become more crucial than ever as a 
source of accurate fact-based non-political news.  

You know the importance of emergency broadcasting much better than me: in the Blue Mountains 
during the fires it was crucial. Look at the Pandemic. Premiers suddenly have unprecedented power 
over our lives. Gladys Berejiklian (and others) are household names. How many of us could have 
named the Premier of Western Australia before the last couple of years? But we have no state-based 
current affairs on the ABC to hold these Premiers to account, make them answerable to their 
electorates. There’s no state-based 7.30 Report: that was abolished way back in the mid-90s. There’s 
no Stateline or weekly, state-based version of 7.30 - they were abolished after the Abbott 
government cuts in 2014. Look what happens now when Leigh Sales in Sydney tries to hold Dan 
Andrews to account. Because she’s not Victorian, at least in part at any rate, she’s vilified in social 
media by his supporters just for doing her job.  

And – look overseas, look at our region. Southeast Asia and particularly the Pacific. The Australia 
Network was supposed to be an overseas television network servicing those foreign audiences. The 
ABC was given a ten-year contract by one of the outgoing governments – Rudd government or it 
might have been Gillard but anyway that contract was abandoned, only one year in, by the Abbott 
government in 2014. About $200m would have gone over the following nine years to the ABC to 
support the Australia network. Gone. There ensued the fiasco of giving the job to the commercial 
channels who didn’t want a bar of it, who were pumping out daytime soaps and Married at First 
Sight and so on to Fiji, Tuvalu and Samoa.  

ABC International is now dependent on local broadcasters to distribute its TV programming or on 
satellite streaming which reaches tiny audiences. China spends an estimated A$3b on overseas 
broadcasts; France, Germany, Britain about half a billion dollars each. ABC International costs the 
taxpayer about A$11.5m per year. As David Anderson said at Senate Estimates this week, the biggest 
complaint he hears from Pacific broadcasters is that they’re being pressured by their governments to 
broadcast more and more Chinese programsiii. They don’t particularly want to but what else have 
they got?  

So, it’s not just in Australia that the ABC is vital for democracy, it’s in our neighbours in the Pacific 
too.  

‘Vital to democracy?’ mocks the IPA. ‘No-one listens to or watches the ABC any more’. What a 
bizarre notion! It’s true TV ratings are falling everywhere. The average age of people who watch 
ABCTV news live is well over 70. But that’s because the age of linear radio and TV is coming to an 
end. It’s all about mobile devices: tablets, laptops, YouTube on your big screen on the telly. 
Watching stuff when you want to watch it.  

And in that sphere the ABC is flourishing. It’s the number one digital news provider in Australia. It’s 
number one on Apple News, it’s no.1 on Instagram. Triple J’s YouTube channel has four million 
people watching it in the average month. Four million! 27 million ABC podcasts are downloaded 



every month. This is where the ABC has to go on looking for its audience. And it is. And it’s done it 
very successfully.  

And of course, it’s not just news. The streaming services, the Netflixes and Stans and so on Apple, 
Prime, they dominate with American drama mainly, although they are putting some effort in to 
Australian drama, but the ABC is the prime producer of Australian drama. Because commercial free-
to-air television can’t afford it anymore. ABC won 22 AACTA Awards this year. Best Drama, Best 
Mini-series, Best Documentary. About three different kinds of comedy. Not to mention, of course, 
children’s. Bluey is the most successful children’s show the ABC has ever produced. It’s selling 
worldwide.  

If you want to know more about that stuff, I really recommend David Anderson’s book that came out 
this week: it’s very short – it’s really just an essay. Takes about an hour to read, you can access it 
online. Now more than everiv is the title, and I really recommend having a quick check through that 
because he does a good job of talking about what the ABC does.  

‘Well maybe’ say the critics, ‘but it costs a fortune: a billion dollars a year.’ Sounds a lot. But here’s 
what you tell people who say that. First, the ABC’s operational budget, the money it has to make 
programs and do online stuff is less than $900 million. Nearly $200 million every year goes into the 
transmission costs that the ABC has no control over at all.  

But here’s the real kicker. You might remember back in the 1980s David Hills’ Eight Cents a Day 
campaign. ‘The ABC costs you just 8c a Day’. And what you got for your eight cents back then was 
one television channel, and four radio channels: local radio station, Radio National, ABC Classic FM 
and Triple J. What do you get now? Six TV channels: News 24, ABC TV, ABC Kids, ABC TV Plus, ABC 
Me, ABC Australia for International viewers. Twelve Radio networks: analog and digital ABC News 
radio, Radio National, ABC local radio, ABC Classic, Triple J, and then on digital Double J. Kids listen. 
Radio Australia, ABC Country, ABC Jazz, ABC Grandstand…And then there’s ABC Online: News, 
multimedia stories, blogs (News, Science, Religion, Kids, Arts, Sports, Lifestyle) – thousands of pages, 
millions of pages every year. And you can access it all through iView, the ABC Listen app or your 
podcasts app or whatever. You can access it any time you want anywhere you’ve got a phone signal 
for free.  

And what does all that cost? In 1987 terms four cents per person, per day. Half what the ABC cost in 
real terms back in the late 1980s. So don’t let anyone say that the ABC isn’t value for money.  

The ABC is crucial to our democracy. Imagine Australia without it. Where would we get our reliable 
news? Murdoch would like us to rely on him. God help us if we have to.  

Your job is to help persuade people not to vote for a candidate who doesn’t support a well-funded 
ABC. You have to decide how you’re going to do that, but I hope I’ve given you some fresh thoughts 
about the arguments you could use and why Kerry O’Brien believes that never in his lifetime has the 
ABC been more important. So good luck and go get ‘em. 

 

Questions not transcribed 

 

 
i https://ipa.org.au/ipa-today/new-podcast-their-abc 

https://ipa.org.au/ipa-today/new-podcast-their-abc


 
 
ii Jonathan Holmes on the IPA podcast “Their ABC” https://www.youtube.com/watch?v=PT9UOdr-
sqs 

 
iii https://www.abc.net.au/news/2022-02-15/pacific-public-broadcasters-concerned-about-chinese-
pressure/100833518 
 
iv https://publishing.monash.edu/product/now-more-than-ever/ 
 

https://www.youtube.com/watch?v=PT9UOdr-sqs
https://www.youtube.com/watch?v=PT9UOdr-sqs
https://www.abc.net.au/news/2022-02-15/pacific-public-broadcasters-concerned-about-chinese-pressure/100833518
https://www.abc.net.au/news/2022-02-15/pacific-public-broadcasters-concerned-about-chinese-pressure/100833518
https://publishing.monash.edu/product/now-more-than-ever/

